http://www.sigvelauvaaspoesi.blogspot.no

mandag 20. januar 2014

LYSET KOMMER NÅ poesi - 1/14(s.1-2) *Sigve Lauvaas





1.
GI

Gi lys til min vei.
Tenn lys i mitt hjerte.
Lys opp mitt rom.
La mine bøker lyse.

Gi liv til ordene,
Vær meg en ledestjerne.
Før mine vaklende steg.
Fyll mitt hjerte med lys.

Gi kraft til min kropp,
Gi meg mot til å feile.
Lys i mitt lys til jeg dør
Og favner det evige lyset.


SNØ

Vinteren er kommet,
Og snøen kysser jorden vår.
Lyset opplyser rommet
Og fyller oss med håp.

Selv i den mørke stunden
Kan vi ha vår tro.
La kjærligheten leve.
Bygg lys, en stjernebro.

Vinteren har mørket med
Og skjuler alle spor.
I snø og is får livet ro,
Og våren fyller oss med kjærlighet.

2. 
DAGLIG BRØD

Du er det daglige brød,
Ordet som gir oss alt.
Honning og melk kan vi nyte
Og lys fra morgen til kveld.
Du er kilden i livet
Som gir oss i overflod.
Du fyller vårt hjerte med glede
Og lyser vårt rom, vår sti.
SOMMER

Dans min sommer, dans mitt barn.
Jeg lever i denne lengsel.
Dans i takt, ja dans i dag.
Se, sommeren danser med alt den har,
Og sommeren danser for alle.

Dans min vise, dans mine ord
På veien til Kreklinghagen.
Her skal jeg danse med en, med to.
Så lenge det er lyst skal jeg danse.

Min sommer er vakker, og vakker er du,
Min kjære i lyng og fjellgras.
Her hviler sola på toppen din,
Og blomstene spretter og nynner.

Dans min sommer i verden vid,
Og gi meg et kyss på kinnet.
Dans min dronning fra Glitretind
Til strandnellik ved bålet.


VÅREN

Våren kommer med brask og bram,
Og lyset tar oss i håret.
Vi er ett i et lite sekund,
Så flagrer hatten, og bjørk og lyng
Gynger i vårlig glede.

Usynlig kommer det evige lys
Og gir oss en smak av himmel.
Våren banker på alle hus
Og hvisker om fødsel og glede.

Det flyter vår i luft og vann,
Og barna vinker til stjerner.
Blomstene kysser med liv og lyst,
Som stjerner, de bukker og neier.

Hver kvinne og mann i jubelkor.
Alle er glade for vårens bud.
Nå skal vi leve. Nå skal det skje.
Våren velsigner oss alle.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar