http://www.sigvelauvaaspoesi.blogspot.no

mandag 20. januar 2014

LYSET KOMMER NÅ poesi - 1/14(s.9-12) *Sigve Lauvaas





9.
SOMMER

Det er sommer i byen.
Det er høylys dag og brennende sol.
Og alt som er til bader seg
I sommerparadiset, i kjærlighet
Med brennende kropper
Og fuktige lepper.

Det er høytrykk over byen,
Og solen ruller over høye og lave hus,
Og menneskene beveger seg sakte.
Det er en lykkelig tid for den som er ung
Og kan spade i parken
Og kjenne seg elsket og rik.

Det er sommer fra morgen til kveld,
Og gjennom hele natten.
Lyset fra en klar himmel, forteller oss
At vi er sett og hørt på jord.
Nå venter bare frukten å bli moden
Så vi kan høste det vi har sådd.


HER IGJEN

Morgen og kveld i parken,
Dagen et annet sted.
Skyer som dekker for utsikten
Og gjør oss små.
Alt renner inn fra vest,
Og båtene søker havn.
Hvem er den største i verden:
En konge, eller et barn?

Her er tiden et øye,
En elv som renner om kapp.
Og du kan se alt fra avstand,
Oppslukt av lyset og varmen
Som strømmer imot deg,
Og løfter deg over elven
Til en ny verden med håp
Der alle kan være barn.

10.
ROPER

Jeg roper i natten at lyset må komme.
Rommet venter på varme og fred.
Blomstene lyser som himmelens stjerner.
Barn springer ut som fioler i snø.

Gråten er borte. Lyset må komme.
Jeg roper og venter ved morgengry.
Og trommene bruser, klokkene kimer.
Nå kommer lyset. Det revner en sky.
Og himmelen blåner i vest. - For en morgen.
Jeg roper, og hører latter og spill.

Årstider skifer med regn og sol,
Og vinden pistrer i trær og lyng.
Jeg roper av glede og løfter min panne.
Solen vil kysse de små med duggvåte lepper
Og hilse alle med glitrende stråler
Som favner og bærer landskapet høyt.

Du kommer til meg med alt du har.
Og sammen skal vi danse i sommernatten.
Du er min blomst fra ungdommen av.
Så vakker en jente har ingen sett.
Du som ble født en solrik vårkveld
Skal blomstre igjen, igjen, og igjen.


SOLEN STÅR OPP

Lysene slokner i nattens hav,
Og solen står opp bak gamle fjell.
Vi møter hverandre sakte,
Og slikker lys til kropp og sjel.
Vi kjenner solen hvit og myk
Som hender fra en kjærlig mor.

Solen gir oss trøst og kraft
Og vekker oss i morgenglans.
Lyset vekke frukt og blad, og glir
Igjennom marg og bein.
Og all naturen jubler glad
Når solen kommer som et speil
Og favner alt.

11. 
BEGYNNELSEN

Vi er hverandre lyset
Fra begynnelsen,
Fra soloppgangen i en svunnet tid.
Alle er vi tiden som beveger seg
I bølger over hav og land.

Langsomt blir vi født i lyset,
Og skygger ingen andre
Fra vårt stjernerom.
Vi vokser inn i verden
Gjennom lyset
Og blir det vi er skapt til
Fra begynnelsen.


MOT DEG

Alt som var imot deg,
Skal bli til velsignelse en dag.
Du vender platen
Og musikken blir ny igjen.

Du er elsket for den du er,
Ikke for den du var.
Når skal skiftes ut,
Vil lyset stråle frem som før,
Og porten åpnes til å ta imot
Den nye tid.

All erfaring viser kinn mot kinn
Skal holde mål mot storm.
Og lyset gir den svake kraft,
Og visdommen blir verdsatt,
Som den skal.
Mot deg alene skal vi gå
Og finne fred lyset av ditt ord.


SOLEN

Gjennom vinduet blunker solen,
Svinger seg rundt og kysser min hånd.
Lyset i rommet spenner sin bue
Og treffer meg ømt – før den flyr.

12.
LYS

Jeg fryser ikke mer
Når lyset kommer inn.
Nå brister sorgen, alt er bra.
Gud, gi meg dette lys
Som vandrer gjennom rommet.

Hos meg er lyset mer enn brød,
Et oppkomme av liv.
Jeg elsker lyset som en venn,
Ja, som mitt hjerte nå.

Du lysets far, kom med ditt lys.
Velsign hver dag og stund.
Skap glede i min alderdom
Og gi meg lys og visdom, fred.
En salme er ditt lys.


ANSIKT

Himmel er det gode ansikt, rød og gul.
Ja, tusen farger maler havet
Når sol går ned.
Kuplene fra himmelbunnen
Rekker helt til rommet mitt
I Vinkelgaten 13.

Ditt ansikt lyser verden nå,
Og speiler liv på hav og land.
Jeg vinker og spaserer fritt,
Og tenker på Israel
Med roser over alt.


EN DAG

Dagene går, de kommer.
Døden og livet er brødre på jord.
Alene står jeg og tenker på dansen.
Mitt hjerte var ungt, nå glemmer jeg
Ansikter, navn og blomster,
Alle smilene fra i fjor.
En dag er en gave til alle,

Et ord fra Gud.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar