http://www.sigvelauvaaspoesi.blogspot.no

mandag 20. januar 2014

LYSET KOMMER NÅ poesi - 1/14(s.6-8) *Sigve Lauvaas





6.
LYSET

Vi vokser i lyset,
Og lyset vokser i oss.
Som en skisse av lys kan vi leve
Og bli til et kildetegn.

Lyset er kilden til livet
Som varmer oss dag og natt
Og holder oss våkne i stormen.
Lyset er vår evige skatt.


SOL

Solen er uendelig rik
På tider og år.
Et ansikt er solen fra morgen til kveld,
Og gir oss et hellig håp.

Hver årstid skal dø i havet,
Men vi skal få leve i sol
Og fødes på ny mens tiden renner.

Vi lever i en annen årstid
Uten mørke og krig.
Solen skal føre oss videre frem,
Mellom vugge og grav,
Til en stille og fredfull kyst.


HJEM

Jeg skal lyse deg hjem med ord.
Mitt barn, jeg skal lyse
Så lenge det heter i dag.
Og regnet skal gi oss håp om brød
For kropp og sjel.
Og hjemmet skal være mitt hus
Til evig tid.
Her skal jeg synge og dikte
Og kjenne meg sterk av ditt lys.
Du som gir av din kraft til alle
Skal bygge mitt hus mellom høye fjell,
Og her skal jeg leve og dø
Til et nytt liv i byen som lyser av gull.

7.
HÅP

Jeg håper i sorgen,
Og drikker den bitre urt.
Jeg håper det fødes en glede
Som er ren og sann.

Et sted må det finnes et hjerte
Som velger å bli min venn.
I sorgen er alt som spirer
Et håp om å møte det evige land,
Og lyset som stråler
Med kjærlighet.


SANG

Om jeg kunne synge
En sang for deg en dag,
Og sende noen roser til møte.
Ja, om jeg kunne gripe
Dine hender, favne deg,
Så var du lyset, lyset.

Du var min mor i livet,
En lykke for min sti.
Så lenge jeg kan synge
Skal sangen være din.

Din lykke var å tjene.
Du gav meg all din sang.
Du favnet meg i kjærlighet
Og gav meg livets vann.

Å gi var alt du ville.
Den gleden var så stor
At aldri skal du glemmes,
At du var mor, min mor.

8.
KOMMER DU

Hvis du kommer til meg
For å se kirkegården,
For å få klarhet i slekten
Og bølgene på havet,
Hvis du kommer nå
Med lys i din panne?
Vil jeg åpne døren -
Og du skal få kjenne varmen.

Vi skal ikke hindre dagslyset
Som vil komme inn.
Skyene kan dekke for solen,
Og vi må ta imot.

Kommer du med rikdom,
Men forsømmer følelser og tid,
Da er du fattig i verden
Og skaper tårer, og lengsel
Til en ny morgen
Med klarhet og glans.

Kommer du til meg nå,
Skal jeg gi deg et kyss, og et ord
Om visdom, et hellig språk
Fra engler i rommet.


LYSET KOMMER

Fra høyden kommer lyset inn
I alle rom, i hjerte, sjel.
Jeg tar imot, jeg favner alt,
Men slynges bort av vind og vær
Som skygger alt.

Jeg møter lyset med en sang,
Og gledes ved å se når lyset kommer.
Om kvelden sitter jeg og ser
At solen daler ved Kobbeskjær,
Og flyter over alle land
Med tusen glade farger.

Lyset kommer til min stue nå
Og skriver navnet på veggen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar