http://www.sigvelauvaaspoesi.blogspot.no

tirsdag 4. februar 2014

ORIGINAL poesi 2/14 (s.4-6) * Sigve Lauvaas


Astruptunet-Ill.2


4.
MORGENBØNN


Vi ber at kornet må bli modent,
At alle må få nok,
At freden blir en motesak
Før alt er slutt.

Så kan vi leve som originaler
Og pleie fir vår egen grind,
Så kan vi rydde ny jord
Og sprenge grenser.

Vi ber at lyset som skaper
Må gi oss kraft til å leve
I kjærlighet, i høyden.
Og la oss være frimodige.

Vi ber om brød, om legedom
For alt som farger dalen.
Gi hjertet fred, og kroppen ro
Så vi kan leve lenge.



MØTE

Jeg er ikke fugl, ikke fisk,
Men en spire på tuntreet, et vårlys
Som pløyer gjennom landet.

Jeg møter meg selv ved fjellet
Og strekker mine hender.
Ordene kommer imot meg
Og favner min bleke hud.

Av hjertet ser jeg fremgang
I alle frø som vokser.
Jeg sukker etter vann og sol
Som gir oss liv i overflod.

I meg selv er jeg intet, uten den ene
Som salver meg med olje
Og følger meg på veien. - Din lærdom må jeg møte
Som barnet i krybben. Visdommen
Er evig, og fører slekten ut.

5.
TIDEN

Kan jeg friske tiden
Som kommer med østhimmelen
Og vugger ned i vest?
Mens øyner åpner porten hjem
Glir tiden bort.

Våre drømmer renner ut
Og leter etter feste, grep i tiden
Som varer gjennom hele livet,
Pryder oss med hud og hår.

Tanken flykter villig
Under alle tegn, og skriver navnet
Ditt, som alle kvinner elsker.
Du er mer enn kropp, en sjel
Med fargeprakt som lyser.

Stille vekker du de døde
Tiden vraket. Du er kjærlighet, en måne.
Drømmen setter spor i hjertet,
Vinger flyr så lenge det er dag og natt
Og menneskene spiller.

Tiden er en vuggesang, fuglekvitter,
Sus av trær, et håp som renner
Som en løftet hånd i elven.
Hjelp før barnet mister grepet.

Du er mektig til å dele brød
Og skape liv.
Stormen hører stemmen din.
En drømmemorgen er du her
Og skifter laken, hus og språk.
Snart er lyset i mitt hjem en base.

En stille aften lyser navnet ditt
På himmelbunnen, i alle stjerner, over alt.
Du er nær, og pryder, åpner nattens øyner.

Se, vi lengter pust av nåde
Før teppet faller.
Korset lyser bak alle hav, forvandler oss
Og tiden klippes. Vi er fri.

6.
JEG FØLGER DEG

Jeg følger deg med mine strenger.
Med den dypeste tonen
Møter jeg ditt hjerte på veien.

Jeg oppsluker deg i mitt indre.
Språket blir en del av meg.
Du er musikken gjennom livet.

Fargene glitrer i lyset og danser.
Forkledd løper jeg original
Gjennom byen, og søsken kommer.

Jeg følger deg hjem
Og regnbuen favner oss. Lyset
Gir løfter om en ny sommer.
Barnet er merkesteinen i livet
Gjennom alle tider.
Alene kommer ingen vår.


VED YTTERGRENSEN

Helt ytterst slukes vi av horisonten
Som stuper bratt i blått
Der solen renner ut i havet.

Vi har ingen rotfeste i det landet
Som farger skyene.
Himmelsonen er vårt andre hjem
Bak gitteret av språk.

Ordene vil lyse i ditt hjerte, farge
Tidens tann med drømmer, varme opp
De kalde rom med oppmerksomhet
Og friske skudd.

Gjennom blader, blomst og stengel
Lyser kroppen din som en original
I byen med reklameskilt og gatelys.

Vår himmelstormer reiser seg
Når solen kommer.
Som grønne planter elsker den å se
Yttergrensen mellom jord og himmel.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar