http://www.sigvelauvaaspoesi.blogspot.no

tirsdag 4. februar 2014

ORIGINAL poesi - 2/14 (s.1-3) * Sigve Lauvaas


Norsk natur-Ill.1


1.
SKREVET

Alt som er skrevet
Vil sette spor.
Ditt eget liv
Er en rettesnor.

Du står på høyden,
Du er i dalen,
Og mellom alt er nattergalen
Som roper søvn
Er mer enn ord.

I bildespråket
Kan drømmer leve.
Men klare syner blir visket ut.
Vi står igjen med originalen,
Et liv i endring,
Som far og mor.


JEG NÅ

Jeg forsov meg,
Skulle vært på jobb,
Brenner for å lære tankene
Å koble av.

Det er helg snart,
Høstgrå himmel.
Ingen bekymringer.
Livet ligger foran
Milevis.

Jeg ser deg nå,
Med reisekoffert,
Grønne klær.
Du ville lære verden
Historien.
Så ble du syk.

Jeg er alene, avkledd
For å begynne
Den vanskelige turen
Mot Jerusalem
Med flagget opp.

2.
FJELL

Jeg er taus som fjellet,
En klippe som rager høyt,
En glede som stråler
Tusen år, som måne, sol.

Trygt er jeg festet
Med dype røtter
Som skogen synger
Mens dagslyset øser ut.

Jeg er fjellet på din vei,
En skammel her på jord.
Livet er et lys, en øy
Som stråler kjærlighet.

Jeg er en borg, en havn
For alle som vandrer nå
I grøderike landskap.
Jeg er frukt av dine ord.


GAMLE HUS

Lenge bodde jeg i gamle hus.
De gamle bodde ikke lenger der.
Historien var i veggene.
Der kunne jeg høre eventyr
Fra ildstedet til bestemor.

Jeg hørte samtalen om krigens gru,
Og bærer med meg spor
Fra gamle glør, om lidenskap
Igjennom lange år.
Jeg bodde som en slave der
Til stormen kom
Og knuste alle hus med makt,
Og gav oss en ny begynnelse
I Noas ark.

De gamle hus med sørgeband, går jeg forbi.
Jeg elsker gleden som blir skapt
Og søker rom for kjærlighet,
Og griper originalens gamle liv
Før det går tapt.

3.
URGRUNNEN

Det første var en båt,
Det andre var havet.
Så fikk vi en himmel.

Jorden var ennå ikke skapt.
Så ble det bygget i tusen år
Fra urgrunnen.
Og bygget er ennå ikke ferdig,
Selv om menneskene tror
På under og tegn.

Vi ror alle på dette havet
Og er småfolk
Sammenlignet med engler.
Vi er ikke komt lenger.
Våre gjerninger er samtaler
Og år med flyttelass.


KOMMER

I morgen kommer jeg
Og lukker elvene i rør, bøyer veien
Utenom byen
Og snurper igjen havet
Til en sjørose.

Vi må bevege oss over fyllingene
For å ha utsikt til dammen
Som tømmes av skyer.
Nødrop kommer fra land,
Der menneskene strever med ekteskapet.

Det blir ikke flere lyspunkt langs veien.
Vi har sett nok, opplevd
At det ikke nytter å gå imot
Naturkreftene.
Vi er underlagt det guddommelige.
Alle elementer er svake,
Som plater i vinden.
Danseren vil ikke lenger danse,
Leken er forbi.
Vi lyser etter nåde for livet.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar