http://www.sigvelauvaaspoesi.blogspot.no

tirsdag 4. februar 2014

ORIGINAL poesi – 2/14 (s.24-25) * Sigve Lauvaas



Richard Larssen-Ill.




24.
SPØR VINDEN

Spør vinden, venner.
Spør vinden som tenker på alt
Uten å tenke, som trærne.
Den langer i vei som en dame
Med høye hæler, som gartneren
Nedetter Karl Johan.

Helt tilfeldig og hvileløst
Går vinden med sjalet og spør
Etter oss, og tramper i vei
Gjennom skogen, over fjellet.
Jeg vet det er uvær i sikte, min venn.
Vi må pakke oss inn før stormen.

Jeg fyrer i ovnen. Det suser
I tak og vegger, en underlig lyd.
Det er vinden som kommer
Med grynt og klage.
Forlate min synd.
Jeg er redd.


TIL VINDUET

I dag som i går
Er vinduet min skueplass.
Her ser jeg naboen, været,
Forundrer meg over lyngen
Som kryper, og ekornet, barnet
Til en i gaten som kommer
Og skygger for solen.

En ring av en nydelig dame
Beveger seg.
Hun vet nok hvor skoen trykker
Og søker havet og ultralyd
For en månelanding
På hospitalet.

Og snart er hun like pen.
Jeg kan ikke klage på været.
Og snart er det jul.
Det er vikelig jul på Oasen.
Og jeg får være med i vinduet.

25.
FRAM

Ordene kommer ikke fram.
Kreftene er borte.
Språket smuldrer i ensomhet.
Lyset er bak alle fjell.

Men en dag vil kreftene i språket
Rope til meg med et nytt lys.
De kommer inn i rommet,
Og jeg tar imot med åpne armer.

Fram kommer ordene.
De synger om det som ligger foran.
En ny verden stiger opp av havet
Og lyser fra blå himmel.

Ordene opplyser meg om livet
Som bærer menneskene fram
I stillhet og håp, i glede
Over barnet som er født for alle.


STILLHETEN

Jeg møter stillheten
Og tar imot kreftene som kommer
Med ordene, musikken.

Stillheten kommer nær
Som en god venn, og snakker til meg
Som en elv, en foss, eller havet.
Som en båt seiler inn fjorden,
Kommer stillheten til min sjel.

Nærvær av stillhet fyller mitt hjerte
Og får meg til å gripe
Det nye lyset, visdommen, ordet
Som synger i vinden, i huset.

Stillheten er som varme hender
Som stryker meg ømt
Og minner meg om navnet.
Stillheten er nøkkelen
Til dagen din.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar