http://www.sigvelauvaaspoesi.blogspot.no

tirsdag 4. februar 2014

ORIGINAL poesi – 2/14 (s.17-20) * Sigve Lauvaas


Hemsedal-Ill.


17.
SPILL

Med bankende hjerte,
Bankende for en som ikke er,
Forplanter fargene seg i veven,
Den jeg holder i hånden,
Den ene, en underlig dråpe
Musikk, fløyel fra barndommen,
En opplevelse jeg lenges etter.
Jeg lenges etter deg nå
Med alle strengene,
Tankene som spredde seg i rommet
Og ble til underholdning,
Flammer, nye flammer
Med søte lepper, taffelmusikk
For de unge, milde ord
Som forble der inne,
Dansende toner,
Døende spill.


HOLD MEG

Hold meg i hånden,
Hold rundt meg, du,
Favn dette orkester av strenger
Som bærer verden, skjebnen,
Det som du elsker, lyset
Fra morgen til aften, en krans
Av forglemmegei.

Syng meg et bankende hjerte
For henne eller han som kommer,
Og brett ut vingene.
Hold om min hals, og kyss
Med lidenskap. Dette
Kan redde verden, mitt liv.


DAGEN

Nyt dagen. Den speiler ditt ansikt i lyset,
Du våkner og bukker, ditt navn. Du gir denne dagen
Ditt hjerte. Du favner hver tone, og løftes.
Du rødmer og tørker en tåre. Du smelter som snø og is
Og renner i havet, og kommer igjen med kjærlighet.

18.
HIMMEL

Du rødmer, det rødmer en himmel,
Og solen renner i havet med glede,
Spaserer forbi mitt vindu.
Jeg ser den veien, en kvinne,
Fortapt i en annen, og skyer.

Mitt indre forgår, mine tårer er myke
Og borte for alltid.
Nå gjelder det livet, mitt ansikt
Skal lyse en dag som en himmel
Før teppet faller, og sorgen
Farer forbi, bak alle hav.


SOVE

Jeg vil sove i båten, sove lenge
Til lyset faller,
Løfte verden opp med håret,
Stille stormen, bryte lenker,
Vekke døde.

Jeg vil sove, drømme, kjenne,
Smake åndens kraft og nådegaver,
Tørste etter lys på jorden, ringe klokker
For de døde, være frø i blomsterhagen,
Spire, juble frem om våren,
Kruse hele verden rundt,
Spille, danse for den ene.
Kjærligheten er så stor.


TILLIT

Vis tillit, så vokser jeg raskere,
Ordene blir tydeligere, navnet
Kommer frem i dagen,
Symfonien spiller.
Jeg flyter i bølger av kraft fra lyset
Som smir mine føtter
Så jeg kan vandre på hav og land
Gjennom alle tider
Og være en grein på stamtreet
Adam og Eva.

19.
ELVEN

Gud, hvor stor elven er blitt.
Jeg tror den flommer over alt.
Mitt hus går tapt, min åker flyter.
Vannet sprenger på, og fjellet står.
Breen fosser, taler, synger,
Trosser alle bud.

En hane galer fritt fra morgengry,
Og elven river til seg grøden.
Jorden krymper.
Døden stirrer ut i havet.
Elven farer stritt, og roper gjennom dalen,
Spiller konge. - Jeg er prins
Og setter spor.
Elven er min flukt på jord.
Jeg drømmer nå.


DU GLEMMER IKKE

Du glemmer ikke far og mor, søsken,
Bygden, språket,
Solen som kom inn vinduet,
Bønner, kjærligheten,
Tid som fløt som smeltet gull
I alle år. Du vokste til en moden mann,
En kvinne, åkeren ble sådd.
Du høstet grøden, bygde hus
Og ble en brønn for glede, trøst.

Ord som strømmet frem på jord
Imellom fjell og høye hus
Var dine bilder, fargevev og drømmer.
Du var en hage, seil, et lys
Som pekte opp til tusen tårn
Med gylne strenger, englespill.


ORD

Det finnes ord for glede, sorg,
Musikk for alle folk.
Men ordet som skaper liv
Er navnet over alle navn, 
Vår himmeltolk.

20.
KLOKKER

Klokker i skogen stilner snart,
Og øyner som lyser våkner.
Vinden river i greiner og lyng
Mens stjernene danser
Og trenger på
I rommet der alle sover.
Klokker ringer i berget.

Ja, skogen er full av klokker,
Og natten er full av stjerner.
Det høres i byen, det banker på
Hos alle som sover i sengen nå.
Klokker er jo som engler.
De kommer i drømmer
Og gir deg et kyss.
Og du er som tusen klokker.
Du er en stjerne jeg elsker
I drømmelandet.


SOVE

Jeg får ikke sove,
Sitter i sengen og tenker,
Skriver navn fra en svunnet tid,
Følger spor på nett, og spiller.
Jeg er ung og fri,
En stille fyr med evner
Til å klatre høyt.
Jeg ser en måne, stjerner, Gud
I natt og tåke.
Du er der, min drøm
Fra Abelvær.


SPRÅK

Kreftene i språket, ordet som svulmer,
Røsten som bærer gjennom hundre år, den ene
Som vandrer med strømmen, i tiden
Som ruller i vei med slekten, med språket
Som lever og brenner i hjerter, i fjell som vulkan
Med lava og ord om å skilles og møtes igjen,
Snakker liv og lys med samme språk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar