http://www.sigvelauvaaspoesi.blogspot.no

onsdag 5. februar 2014

ORIGINAL poesi – 2/14 (s.33-35) * Sigve Lauvaas



K. Herredsvela: Lys over jorden



33.
SKAPES

Du er Gud.
Jeg skapes hver dag,
Skapes og skapes.
Iblant er jeg fjern,
Iblant er jeg nær.
Du ser meg, og løfter meg fram.

Jeg skapes som steiner og fjell
I ditt mektige verksted.
Mitt ufødte barn vil jeg møte igjen.
I dine hender
Formes vi til å elske.


LYSET

Lyset kommer,
Og jeg ser ditt verk.
Rynkene i ansiktet
Skremmer ikke lenger.

Trærne som vokser opp,
Og alle barn i verden
Skal få sin tid.

Vi er fanget i rommet.
Og lyset holder oss levende
Med avleggere i tusen ledd.

Lyset gir oss kraft
Til å helbrede.
Og hjertet mitt blir til liv
Gjennom ditt ord.


GNIST

Hva skal jeg med en gnist
Som aldri gir varme?
Hva skal jeg på jorden,
Uten noen å elske?
Min kropp brenner av ubrukt kraft.
Jeg tæres av alder, men ordet
Gir visdom til varig glede. 

34.
DIKT

Jeg har lagt diktningen til side
Og prøver å fylle alle tomrommene i livet.
Jeg utelukker ikke feil,
Men jeg vil ikke grave meg ned med det første.
Jeg vil debutere mens jeg ennå er ung
Og har livskraft som en ørn.

Jeg lever på minner, men glemmer ikke
Det som ligger foran, og jager mot målet.
Endelig skal jeg få ofre tiden
Til en ting jeg interesserer meg for.
Diktningen får komme i andre rekke.
Men lys må jeg ha i rommet for å overleve.


ØYNER

Dine uskyldige øyner
Holder meg våken, snakker til meg
Gjennom natten, gjør meg sterk og opprørt.

Jeg vil finne deg i denne verden
Med øyner som fester blikket på ordene
Som flyr med vinden, og leser skriften.

Øyner som forstår alle språk
Skal lose meg i havn på andre siden,
På gullkysten, der frihetsklokkene ringer.

Dine øyner skal fylle meg med kjærlighet
Og bære meg over alle fjell
Som en lysets engel, som en vårkveld i hagen.


DAGER

Dager som er fylte med frukt
Skal komme tilbake,
Og himmelen som er fylt med lys
Skal fylle min sjel
Som tørster etter kjærlighet og kraft
Fra åndens verden.
Dager skal gi rom til å møtes som gjester
Før oppbruddets time.

35.
ROP

Hvem hører når jeg roper?
Skogen kan ikke ta imot min klage.
Fjellet er lukket.
Regnet siler ned, og vinteren kommer
Med tydelige spor.

Rop i natten blir overdøvet
I glansen av stjerner.
Alt jeg roper blir til tårer og regn
Som elven tar med seg.
Og jeg er aleine igjen.

Ensomheten kveler mine rop
Fra fødselen til i dag.
Med skjelvende hjerte tar jeg imot 
Stemmen fra viddene.
Mitt rop er ekko i vinden.


DRØM

Kanskje drømmene faller ned som regn?
Jeg venter å se alt som renner inn
Som drømmer og dikt
Som skrift på veggen, som spor
Jeg kan regne med.

Kanskje kommer drømmer
Som hastige skyer og regn i dagen?
De siver ut gjennom vinduet
Og blir borte som dugg for solen,
Og jeg er igjen alene.

En drøm kan kverne flere netter
Og blusse opp som branntomter,
Så jeg våkner.
Da er jeg svett og ør, og tørster etter vann
Som en skjelvende åker.

Drømmen drikker mitt blod,
Og jeg blir mager og tørr i ansiktet.
Liljene på marken dør, og stjernene
Daler ned som regn over jorden,
Og huset mitt blir støv og aske.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar