http://www.sigvelauvaaspoesi.blogspot.no

tirsdag 4. februar 2014

ORIGINAL poesi – 2/14 (s.14-16) * Sigve Lauvaas


Ill.-foto



14.
SOM JER ER

Du bant meg til en karrig jord
Og lot meg trø i tørre spor.
Med makt ble alt jeg var, en vei
Som førte frem til deg, til deg
Som gav meg dette livet.

Jeg er og var, og blir en flekk
I maleriet ditt.
Du kjenner fargene og alt
Som hører til, din form
For måne, sol er gitt.
Nå er det meg det gjelder.

Du bant meg til en jobb, et liv,
Og førte meg på store skip.
Med bølger ble jeg dratt mot land.
Her lever jeg med hud og hår,
Og følger dagene som går
Og kommer helt alene.


SNØ

De skraper snø,
Og isen går.
Mitt åndedrett er ungt.
Jeg føler lyset tar i meg
Som snø og is. Det rører meg
At verden er så fattig nå
At jeg må fryse, rangle rundt
Og være prisgitt været.                                                   

Så ensom, alt er bare snø.
Jeg kjenner kulde,
Iskrystaller blinker vei
Og barnebarn vil more seg.
De springer hjul i snøen.

En slekt, en kjenning måker snø,
Og veien skrapes, livet går,
Det suser kaldt i drev og fokk.
En ensom svane pakkes inn
Som smørbrød til en herlig fest
Med istapper fra taket.

15.
NATTEN

Natten kommer ikke alene,
Navn jeg kjenner møter opp
I drømmer, savn blir hvisket ut,
Og alle går til dekket bord.
De gleder seg til natten kommer.

Seilene som følger drømmen
Drar meg med til havs, til øyer.
Land som våkner, nattebrisen,
Feier gater, torg og streder,
Hele natten, vevd i farger.

Før de andre, født til lyset,
Kjennes duft fra bakeri og blomster
Overalt i Kongebyen,
Der jeg vandrer helt alene
Under nattens gull og glimmer.


FLAGG

Vårt flagg er en signatur
Vi selv kan skrive år for år.
Vi skriver navnet, beveger oss
I lys og mørke, kommer frem
Med ansiktet, vårt eget jeg,
En fødsel fra i går.

Vårt flagg, urokkelig som norske fjell,
Det vaier fritt i dag, en festning.
Ordet bølger nå,
Og klokkene vil ringe ut
Mens barna synger, store, små.
Igjennom natt og dag. Et kor
Skal høres over hele jord:
Det norske flagg med korset på
Forteller sitt om hellig grunn
Og tidevann.

16.
ROM

Du har et rom,
Du eier noe her,
Et festningsverk, en mur med tak,
En himmel med blomsterbed,
En hage, paradis
Med frukt og bær.

Jeg elsker dette rommet.
Du er her:
Et smykkeskrin, et minne
Fra en svunnet tid.
Du kom og gikk.

Du har et rom, et sted på jord
Med åndedrett av år
Med lys og varme, smil.
Du var så nær, en drøm
Som aldri kom igjen.
Du var et barn, et underverk
Som vi fikk låne,
Et klokkespill fra engler,
Et rom med kraft,
Et skip som søker havn.

Jeg går om bord
Og møter deg en dag,
Forfremmelse til evighet
Og paradis med klokkeklang.


SJEL

Min sjel skrives
Hver dag på jord.
Det males farger i min sjel.
Et øye ser. Jeg lytter, kjenner
Varme hender, ord
Som fyller sjel og sinn,
Et hjem med legedom og fred.
Jeg ber om kraft.
Min sjel er endeløs som havet,
Åpen som en bok
For lyset ditt, for gleden
Å kjenne navnet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar