http://www.sigvelauvaaspoesi.blogspot.no

tirsdag 4. februar 2014

ORIGINAL poesi – 2/14 (s.10-13) * Sigve Lauvaas


Polsk fotograf-Ill.


10.
DET SISTE

Inntil det siste
Er det hellige nærvær
Holdepunkt, drivkraft,
Seilet som bærer over hav og land,
Losen i båten, åndedrettet.

Uten det siste,
Var det første forgjeves.
Aldri ble jeg våken uten en søvn.
Uten skapelsen ingen ende.
Nærværet lyser båten i havn.


ENSOM

Ensomheten er vill og vakker.
Jeg ønsker ensomhet
Med støttehjul, en kraft som bærer
Når alt svikter, en fysisk lov
Som holder livet i gang.

La ånden juble. Den ensomheten
Vi trenger alle, er stille stunder
Hvor vi kan lytte.
En åpenbaring hver dag
I trygg visshet om ordet, korset.

La ordet leve.
Forvandlingen forener oss
I ensomhet, i lyset av de hellige engler
Som møter oss i ånd. Til sist
I kraften av ditt nærvær.


MENNESKE

Hvem er du menneske
Som jager, klatrer, roper høyt
I denne verden, stuper
Gjennom natt og tåke for å se?
Hvem er du i din ensomhet, du bror
Som lytter, kjenner smerte,
Føler vinden, kulden, gapet,
Og aldri kjenner fred – før lyset kommer?

11.
SANG

Du bare sang, og i din hage var det vår.
Du tok min hånd, så underlig.
Og alt ble til en vakker sang.

En sommer fugl, en sommerdag for lenge siden
Blekner aldri. Dyrekjøpt er barnet ditt.
Du sang det frem i lyset.

Du sang, ja bare sang med smil og håp.
Så underlig en morgen. Du var mer enn alt.
På jorden var du bare sang.


BY

Vi samler oss,
Og byen bygges ut.
En eng blir blokk,
Og tusen blokker rager nå.

I mine samlebånd er du
En brikke, støv
Som hviskes bort med tidens tann.

Nye bud skal farge landet vårt.
Den maten som du fikk i fjor
Er gammel nå, og fattige
Skal også finne rom, en jobb
Før det er natt.

Og alle må skrike ut
At nok er nok
Når landet dør av oljesøl
Og asfalt i fjerde ledd.
Da er det ingen vei tilbake.
Vi må smake byen vår.

Uten mat er allting dødt,
Uten sol er himmelen svart.
Menneskene er fortapt som aske
I vind og vær
Uten visdommen til Salomo
Og Davids harpe.

12. 
HVOR

Hvor er jeg av alt som er
I grenseland mellom bilde og språk,
På en grein høyt mot stjerner
Erindringen, veien, flukten
Tilbake til barndommens rike
Med drømmer og slekt.

Hvor er jeg som kornet
Som vokste fra alle med nidkjær beundring
For alt som er visdom, en hage
For frukt og minner,
En granskog for tømmer til nye hus.

Hvor er jeg, min bror, som vet å fortelle,
En hånd for de falne, en dråpe i havet
Som sprer seg og smuldrer
I aske og grus.

Hvor er jeg med ord fra de fjerne strender,
Som åpen dør, et smil mellom brødre,
I alt som er mulig for en som elsker
Og ærer lyset, min himmel, min hage,
Gleden som åpenbarer den ene.
Sjelen har nok. Vi deler og dør.


LIV

Unnfanget, allmektig,
På vei med de svake, på vei
Og erobrer en hånd, et hjerte,
Blir fullvoksen siden,
Og fødes i lyset hver morgen
Med venner, og den jeg elsker,
Søsken forteller
Om brødet og vannet. Jeg sukker
For livet er mer enn å fødes,
Livet er alt mellom vugge og grav,
Et hav av erindring og prøvelser,
Nåde, og sukk fra graver,
Vi fødes og dør.

13.
VÅKNER

Jeg våkner og tier, takker for alt,
Våkner hver morgen
Og går min vante tur i parken.
Den halve timen gjør underverk,
Jeg føles bedre nå.

Jeg våkner, det fornødne må komme,
Og lysets språk strekker armene ut.
Jeg er klar til å gå med takk
Til neste vendepunkt, som et ensomts skip
På jordomseiling for å lesse og losse
Til skrapjernet får sin pris.


VIND

Vinden er borte
Og skipet er ankret for natten.
Borte er alle som var en gang
I brenningen ved Stadt.

Alt er stille nå, som i gamle skip
Som er stablet opp
Før grabben tar det i slengen
Og fører det til smelteovnene.

Vinden takker for seg
Og går i en århundrelang bue
Bak alle fjell, og slekten sover ut
Til en ny dag i det gåtefulle landet.


DAGEN

Dette er dagen din. Epler og plommer
Bøyer seg ned, krokkusene strekker seg,
Og noen taler for deg
Mens tårene triller hos gamlemor,
Som har opplevd to kriger.
Dagen er lys og vakker, med alt på et brett,
Det er bare å ta imot, være våken
Som en nidkjær sol som langsomt maler
I fjøresteinene og oppetter veggen, på taket
Og i alle rom der du bor, for dagen er din.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar