http://www.sigvelauvaaspoesi.blogspot.no

tirsdag 4. februar 2014

ORIGINAL poesi – 2/14 (s.21-23) * Sigve Lauvaas


Liten foss-Ill.


21.
VAKKER

Jeg følger den vakre til porten.
For meg er hun sterk, et lys,
Et bilde på kjærligheten,
En plante fra paradis.

Jeg samler urter i hagen
Og dekker et vakkert bord.
Hun følger meg med sine øyner
Og er som en far og mor.

Og vakkert bærer hun barnet.
Små lys gir en gammel håp.
Vakker er denne rose
Som gir av seg selv en dåp.


DAGER

Dager med lys i Nordland,
Minner fra den gang
På Hammerøya.
Alt er vevd til et minneteppe
Som lyser i hundre år.

Dager langs kysten, på Senja,
I buss over vidder og fjell.
En reise i Susendalen
Gav mersmak til mer av Norge
På tvers og på langs.

Dager med dørene åpne,
Med fred over hele jord,
Gir næring til gamle og unge,
Og lys til en spenstig vår
Med latter og barnelek.


BÆR MEG

Bær meg frem til min hage,
Over terskelen. Bær minner om de døde
Fra rom til rom. Fra fødselen
Er ingen ordløs. Mitt ansikt lyser mildt.
Bær meg hjem til min barndoms dal. 
Bær meg hjem. 

22. 
JER ER

Jeg er mitt navn,
En dikter, gåtefull og varm.
Mitt blod gjør underverk.
Med kraftfull strek
Jeg fører alle tanker frem.
Det er en lek med ord, en drøm
Å kunne si - her er jeg.

Verden plager.
Navnet mitt er ikke kjent.
Jeg går i mørke ganger,
Under høye tak
Og rekker ikke frem med ord,
For alle sover nå,
Og jeg er blind. Jeg ser,
Men ikke alt er kjærlighet
Som bærer liv og lys.
Min vei er bratt.

Javel. Jeg er udødelig.
Men ingen vet når hjulet stopper.
Ordene skal ut til folk,
Med bilder, skjerm av barn
Som kommer til sin rett
Og vokser opp fra speil til speil
Til høye hus.

Her møter jeg meg selv
I tårnet ditt.
Jeg streifer rundt det skrevne ord
Til ånden gir meg stemplet sitt,
Og jeg er fri og glad.

Nå er jeg bare din.
En port er åpen for alle nå.
Og jeg går inn med navnet mitt,
Jerusalem, Jerusalem.

23.
BLÅKOPI

Jeg er ingen blåkopi,
Ingen solnedgang.
Bratt går kurven over jorden.
Havet bølger.
Jeg venter for å se bak alle fjell.

Snart kommer den ene,
Og jeg blir helt betatt, det flammer
I mitt bryst. En kveld er vakker.
Dette er nok mer.

Jeg raster på min vandring,
Ryggsekken er tømt.
Jeg hviler under eiketrær.
Parfymen kjennes pirrende.
I morgen er det søndag visst?

Jeg er ingen blåkopi,
Men helt original med pusterom.
Jeg trives best i gamle klær,
Og elsker havet, landskapet
Som strekker seg som gamle folk.

Jeg speiler meg i alle vann,
Og svinger rundt med hud og hår.
Jeg elsker dette fedreland.
Når snøen smelter er det vår
Og fuglesang, en bølgekraft av liv.
Og jeg er alene nå.
Jeg kjemper med meg selv
Og skriver dikt. En nattergal
Er gjesten min.


KOM HIT

Ja, kom hit. Hun kommer nå.
Kom hit med alt. Ditt myke hår er gull.
Hun ser mitt ansikt. Jeg er ganske ung.
Kom til min postkasse og skriv.
Ditt navn skal bli en bok, et dikt
Om forvandlingen. Jeg ser
En knipling blomster i håret ditt.
Og du er ganske nær. 
Du favner meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar