http://www.sigvelauvaaspoesi.blogspot.no

torsdag 14. januar 2016

OVER ALT Poesi 2014/10 – Kp1 *Sigve Lauvaas


M.Skjelbred-ill.


OVER ALT


Poesi
2014

  Sigve Lauvaas
  
Nobel forlag
                                              
......................................................


OVER ALT

Over alt er en by.
Jeg ser gater med lys
Og høye hus
Med vinduer som lukker og åpner.
Jeg ser dører av glass
Med utsikt til alt
Som rører seg på jorden.

Over alt er et øye
Som sirkler i ring,
Og en måne som lyser,
Og en sol
Som gir av seg selv
Alle dager, så lenge vi er
Og forteller om livet
Som jager av sted som en vind
Over havet, over alt.


DET KOMMER

Det kommer noen ord
Til den lille.
Kanskje kommer ordene
Til en fortelling, en preken
For alle dager og netter
Som slynger forbi, som piler
Minutt for minutt over havet
Med tusen lys på slep.

Det kommer noen
Og stryker deg over håret,
Og løfter deg som et barn, høyt
Der ord blir kilder, oase for liv
Som beveger alle
Og får verden til å skjelve.
Det kommer en tid da språket sier
Hvem vi er og hva vi vil
Frem og tilbake på en grønn grein.


PÅ TUR

Jeg bøyer meg
Og plukker bær til frokost,
Til en deilig dag i landskapet
Med huset kledd i sol og sommer
Og skogen som bakteppe
Med et smil.

Jeg ser veien svinger og deler seg
Akkurat samme sted
Som bussen stopper og jeg går av
For å fortelle nyheter
Til min søster som nettopp har reist
Til Afrika.

Jeg ser døden i hver busk om høsten,
Og svinger øksen
For å ha noe i ovnen.
Jeg er utmattet og hviler ut
Mellom trærne i hagen,
Og ser på de høye fjellene i vest -
Som har dype røtter,
Akkurat som et nyfødt barn.


HAGE

Jeg har en frodig hage,
Så lenge det varer.
Den blekner som gamle folk
Når høsten kommer,
Og solstrålene blir tynne
Som striper i en fangedrakt.

Jeg ler når jeg er alene,
Og tenker på tiden som har vært,
I bilder som lever og lyser
Som fugler og blomster
I en frodig hage med epler,
Plommer, og eventyr. 

M.Skjelbred-ill.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar