http://www.sigvelauvaaspoesi.blogspot.no

fredag 15. januar 2016

OVER ALT Poesi 2014/10 – Kp9 *Sigve Lauvaas


K.Herredsvela-ill.



VENTER

Jeg venter på deg i mitt grønne hus
Med hvite gardiner, og en dør
Som er mine øyelokk.
Jeg er våken mens verden brenner.
Jeg venter på sommeren,
Og ser de døde våkner i hagen min.
Jeg venter på deg.


NATT

Fra mørket kommer jeg.
Det finnes ingen sol for meg.
Jorden drikker alt.
Menneskene synker til jorden
Og fjellene knuses til støv.

Det finnes intet skjulested
Hvor jeg kan hvile ut.
Jeg flerrer min kappe.
Alt svinner hen i mylderet på veien.

I det fjerne skimter jeg månen.
Havet reiser seg
Og står som en vidåpen dør.
Hvor skal jeg flytte min fot?
Jeg er omringet av hav,
Og fjellet er langt borte.

Jeg vandrer over øde marker
Og speiler meg i grådige bekker
Som farer forbi
Som flyktninger i angst.
Jeg skal til Det hvite fjellet
Og møte fredsengelen.


FJELL

Jeg skal vente alene på fjellet
Med ansiktet vendt mot vest,
Der slekten reiste for hundre år siden.
Jeg vil speide i ruiner etter minner
Og åpne de lukkede dører.
Jeg vil gi liv til de visne lepper,
Fordi jeg elsker mine åndelige søsken
Som bygger huset sitt på fjell.
Snart skal jeg trekke meg tilbake -
Til stillhetens borg,
For å være sammen med Gud.


FORLATT

Solen har gjemt seg.
Jeg er alene, forlatt.

Om jeg ble velsignet en gang,
Vet bare du.
Smertene river.
Klærne er grå.
Selv er jeg mager og trett,
Som en vingeklippet fugl.
Jeg er forlatt,
Som et fraflyttet hus.

Solen har gjemt seg bak alt,
Og jeg fryser.


ROP

I mørket ropte jeg til deg.
Det var stille over alt
Og du var et annet sted.
Ingen stjerner.
Jeg ropte til deg
Og ba omtilgivelse.
Jeg strekte mine hender ut
For å nå i din kappe.

Jeg ropte til de hellige ved elven
Som vasket klær.
Jeg speidet etter lyset
Og ord til en sang.
Jeg viste mine sørgmodige lepper
Og dekket mitt hode for vinden,
Som jaget gjennom landskapet.
Jeg var alene
Og ropte på den levnede
Til navnet ble synlig
Og jeg fikk fred.


FØDT

Jeg er født til denne verden.
Jeg ser og hører.
Jeg er født i vann
Og døpt i vann.
Som en lilje kom jeg til verden.
Som en dråpe fra evigheten
Ble jeg til en del av havet
Som bølger dag og natt.

Min stemme er født,
Og jeg går ikke til grunne.
Som Israel skal jeg leve
Og kjenne pust av engler.

Jeg har ordet
Og hører bjeller i det fjerne.
Lyden av de hellige
Holder meg våken.
Og stjernen blinker i natten.
Jeg er ikke født i en avkrok.
Her er mitt hus og min hage.
Jeg er synlig,
Og skal ikke dø.


STILLE

Jeg hviler, sover nesten,
Slumrer gjennom nattens timer
Av fuktig lauv.
Her er stille, men vannet flyter,
Havet drønner
Og månen glimter frem av skyen
Som et gullhjul.

Jeg maler stillheten.
Der er renselse og hvile i stillheten.
Kroppen blir ung og vakker.
Det synger fra innsiden.


PÅ STIEN

Det blinker i stjerner på stien
Og vinden stryker mitt kinn.
Høyt oppe er snøhvite vinger.
Snart flyr jeg til paradis.

Vask meg i vinden, kjære.
Se at jeg holder mål.
Kyss meg med stjerner og måne.
Gi meg en ring, og skål!

Se begeret flyter over.
Det evige sekund er her.
På stien kan ingen sove.
Gud, gir av sin kjærlighet.

Stien er strødd av stjerner,
Og mørket blir himmellys.
All jorden skal se hans under.
Vår frelser ble født i dag.


DE DAGENE

De dagene som er borte
Er en bok med undring og fortelling.
Her er mine drømmer og dikt
Forseglet med navnet.

De dagene er livet som gav meg styrke
Gjennom mange og lange år.
Nå kan jeg gå frimodig på stien
Og tenke på tiden som tikker
Som en kvern til brødet er ferdig
Og spurvene kan få mat.

De dagene er borte, og gjemt som en skatt
I stillhetens hav.
Nå er jeg ikke lenger redd for mørket,
Men venter på sol og blomster, -
Som gjesten som kommer igjen.

Frodig jord-ill.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar