http://www.sigvelauvaaspoesi.blogspot.no

torsdag 14. januar 2016

OVER ALT Poesi 2014/10 – Kp2 *Sigve Lauvaas


M.Skjelbred-ill.



MUSIKK

Musikken kommer inn over alt.
Jeg snakker musikk
Med hele kroppen, snakker
Så jeg kjenner musikken strømme
Som vann i Niagara.

Musikk i ord som beveger verden,
Min verden som spretter
Som lauv om våren, som barndommen
Med lek og moro.
Bare ord roper navnet.
Og musikken snakker til meg
Med levende strenger,
Snakker regn og stjerner.

Musikken er i sentrum for alt,
Som et dikt fra det innerste.
Musikken åpner mitt hjerte,
Og jeg blir synsk, og drømmer om å fly
Mellom døde og levende,
Helt opp til stjernene og Gud. 


STILLHET

Solen er stille, og månen
Kommer som en gjest om natten
Og skaper lys i mørket, søker
Pilegrimen som går
For å motta kransen.

Stjerner er hender som tar i oss
Og forteller om å være
Et bilde av skaperen,
Og kjenne vinden, og legge seg i graset
Og sove i den lyse dagen,
Hvile ifra alt
Og la jorden seile mellom skyer
Og endeløse blå fjell.


LYS

Over alt strømmer et lys
Fra en stjerne.
Den samme stjernen
Viste veien til Betlehem
Julenatt.

En stjerne lyser for alle
Fra en blå himmel,
Fra et uendelig rom,
Der alle grenser er hvisket ut,
Som i havet.


SOL

Når jeg sier lys,
Ser jeg sol, stjerner og måne.
Alt blir synlig
Og fargene kommer til sin rett.
Hele skaperverket blir påkledd
Og får øyner og hud.

Med solen og lyset
Kan vi snakke med hverandre,
Puste, og finne veien
Til verdens ende.

Det er godt å være til stede
Når lyset skinner,
Og vinden svaler kroppen.
Det er godt å kjenne stillheten
Når en leser ordet
Som forbarmer seg over oss.

Det lyser fred i lyset
Som kommer inn vinduet.
Budskapet forteller
At jeg har ingenting å frykte.
Bare tro på meg, sier lyset,
Så skal dere se.


TID

Tiden tar meg med.
Jeg reiser med tiden.
Tidebussen fører meg langt,
Over hav og fjell
Til de ytterste grenser.

Jeg henter alle hjem til slutt,
Sier Tiden,
Som er både synlig og usynlig,
For alle kan se de grå hår
Og kjenne nærværet
Av hammeren
Som banker i fjellet.

Tiden er en skinnende dag
Og en fredfull natt
Som kommer og går
Gjennom stengte dører.

Midt i rommet er tiden en venn
Som forteller hvem vi er,
Og hvor langt vi har igjen
Før ansiktet blir til et speil
På himmelen.


LYTT

Lytt etter røsten som synger til hjertet
Som slår og slår, og minner
Om en klokke som sier navnet
Og holder oss i hånden, og bærer oss
Fra vugge til grav.
Lytt etter minner fra barndommen
Som forteller visdom
I et nytt språk til de utvalgte.


SKRIVE

Om jeg skriver bra nok i speilet,
Kan jeg komme videre
Og se alt fra en høyere vinkel.
Om ordene beveger seg over terskelen
Tar jeg imot med åpne armer.

Fremfor alt må jeg se i speilet
Om ansiktet lyser og fyller kroppen
Som en eldgammel bok
Som vinden aldri får tak i.

Jeg må skrive gjennom vinduet
Til den store verden der ute
Bak regnbuen, der et gitter av dører
Holder jorden ren og sunn.

Om jeg skriver ansikter og blomster
Vil blikket bli fylt med godhet
Som strømmer ut til alle kanter
Som stråler fra et nyfødt barn. 


NATT BLIR TIL DAG

Natten til alle netter løser seg opp i vann
Og flyter i havet
Til et måltid for fiskene.

De som er tørste kommer først,
Og drikker til bunnen blir synlig fra land
Så ingenting lenger er skjult.

Dagen åpner sin munn og sluker natten,
Og vinden sveiper over jorden
Så alt blir rent og bart.

Og den store stillheten senker seg i fjellet
Som lyser imot oss og skriver
Navnet over alle navn. 

M.Skjelbred-ill.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar