http://www.sigvelauvaaspoesi.blogspot.no

fredag 15. januar 2016

OVER ALT Poesi 2014/10 – Kp4 *Sigve Lauvaas


M.Skjelbred-ill.



MINE BARN

Om solen ikke fantes
Var eventyret på jorden slutt.
Da ville universet skrumpe
Til en istapp av lav
Og blankpolerte skyer.

Om vi ikke var på denne kloden,
Hvor skulle vi ellers vært?
Ingen vil ta imot våre bein
Og ingen vil feie etter oss
Når forhenget blir tatt bort.

Mine barn, vi er gjenskinn
Av en levende sol,
Som er drivverket for hele verden.
Og over oss er en allmektig Gud 
Som ser i speilet hver dag
Og hilser med sitt ord.


EPLER

Eplene er røde øverst i toppen.
De modne eplene
Faller til jorden til sin tid.
Og vi som er barn kan glede oss
Hver morgen under epletreet.
Frukten smaker liv.

Vi vokser med frukten i mange år,
Før byliv med trafikk og kaos.
Her kan vi bo et øyeblikk
Før vi reiser til epletreet
Som venter i Gvarv eller Hardanger,
Til barnet kommer hjem.
  

VENNER

Venner, det hender ikke ofte
At vi inngår i et speil
Som små brikker i bildet.

Jeg vil bare fortelle sannheten:
At det er håpløst å kle seg om,
Det er latterlig å gå med maske
I en verden hvor alle kan se
Og flørte med hverandre.

Jeg er en forvokst dverg
Som lever høyt på strå, og ser
Over alle hus og fjell en diger måne.
Der er visdom i månen
Som maler jorden med gull
Om natten når alle sover.

Jeg snakker fra skrivebordet
Om alle trærne fra barndommen
Som ikke er mer,
Om hjemmene som er falt fra hverandre
Som skyer på himmelen.
Jeg snakker om venner
Som jeg aldri hører noe fra lenger.
De er kanskje i det blå,
Eller i en hytte ved havet.

Fisken biter, og maten smaker.
Det er som et maleri
Å se lyset på bølgene med båten tøffende
Over Lofoten i fargeprakt.
Jeg venter på en venn,
Og kjenner noen puster omkring meg.
Kan det være en engel?

Musikken stiger. Solen stiger og synker.
Huset lyser i gyllen dis.
Jeg vil helst bli hjemme nå.
Jeg slukker lyset for å tenke litt.


LANGS VEIEN

Det vakre på jorden forgår.
De lange dagene blir borte
I verdenshavet.
Menneskene er som bly i berget
Før alt smuldrer hen.
Det dødelige blir til jord.
Og liksom ilden
Slokner livet.

Og menneskene sover på hvite melkeskyer
I tusen år,
Til villdyret har tapt
Og Gud kan skape alt nytt.

Det vakre vil komme igjen
Og pryde hagen og helligdommen,
Og tempelet vil stå ferdig
Til bryllupsdagen,
Da alle er en hvitkledd brud.

Og langs veien går en skare av engler
Som synger: Herren Sebaot!
Velsignet være han som kommer
I Herrens navn.


MORGEN

Hver morgen kaller jeg sangeren til meg,
Og når vinden blåser mot øst
Er det tid for å hvile under palmer.
Pilegrimen går forbi mitt hus.

Jeg kaller til meg vismennene
For å få råd om de siste ting,
Men ingen kan svare,
Uten en engel fra Paradis, og ordet
Vi leser i tykke bøker med gullskrift
En morgen synger alle, Ammen.


VÅR

Våren kommer til garden,
Og mannen legger seg flat.
Her er så mye å se på.
Livet er mer enn mat.

Våren leker i tunet
Med fluer og fugl, og barn.
Alle skal få seg en smule
En hilsen fra Gamle far.


LYD

Ennå hører jeg røsten
Fra fjell og li.
Skriften på veggen forteller
Om visdom fra eldgamle dager. 

Den myke duft av kløver
Og gras fra en frodig eng,
Vitner om alt som lever.
Våren gjenskaper alt igjen.

Jeg hører naturen tale,
Og hjertet blir fylt av sang.
Jeg undres av himmelens toner
Som favner meg nå i kveld.


EN HÅND

Jeg strekker mine hender fra jorden
Og møter en mektig Gud.
En hånd tar imot når jeg faller
Og løfter meg opp
Til en mektig og solrik høstdag
I Hardanger -
Med kjærlighet og moden frukt.

M.Skjelbred-ill.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar