http://www.sigvelauvaaspoesi.blogspot.no

fredag 15. januar 2016

OVER ALT Poesi 2014/10 – Kp5 *Sigve Lauvaas


M.Skjelbred-ill.


JORDEN

Det myldrer av mennesker
Utover jorden.
Et fuglefjell våkner,
Og tusen seil flyr høyt
Med spisse vinger.

Det myldrer over havet,
Det skriker i dagslyset,
Det bobler i vannspeilet.
Jorden bølger av liv.

Det kurrer i månesigden.
Noen elsker i kveld,
Og egget sprekker i biter,
Og fjellets vinger flyr.

Vi legger oss i graset
Og ser skyer i driv
Over jordens varme buk,
Der latteren runger mot fjellet.

Menneskene sover ikke,
Og natt blir til dag,
Og ville fugler møtes
Og kjenner varmen fra havet.

Naken ligger kroppen
Som et høyt fjell i storm.
Jorden er i spenning,
Og tiner til en ny vår

Stillheten etterpå
Fyller oss med honning.
Vi er jordens salt
Som skal arve evig liv.
  

KLOKKER

Utgamle klokker kimer
År etter år
Og kaller til andakt og fest
Med gullklokker,
Mens salmeskatten står i hylla
Klar til å bli åpnet.

Hvem hører klokken i natten
Som klinger fra alle fjell?
Hvem hører ordene
Som ljomer i dalen?

Klokkestøperen kjenner ingen
Som skinner som en klokke.
Den syr oss sammen til en familie
Og varmer oss på veien
Til de evige boliger.


SKOG

De kjempestore eiketrær er borte,
Og tonen fra skogen er stilnet.
Bare busken i lia vinker
Og forteller sin kjærlighet
Til gravlunden
Som tar vare på minner år etter år
Til en ny soloppgang
Vest i havet.

Molda ligger forlatt igjen
Og naboene kan se hverandre.
Luften er ren som en klippe,
Og blåklokkene titter frem
Og kysser jorden
Som skaper alt nytt i navnet
Over alle navn.


FRØ

Jeg er over alt
Og setter frø i jorden.
Min spire er et barn,
Fanget i kjærlighetens lek
Løftet i skyer.

Alene går jeg inn til deg.
Mitt frø fra rommet
Lyser over alt
Og skaper fred som varer
I all evighet.

Jeg er det gåtefulle barnet
Som kjenner kraften
Og skjønnheten i ordet,
Som gjennomskuer alle
Med sitt indre øye.


LE

Ler du av meg? Bare le.
Jeg er en narr
Som holder meg på scenen.
Jeg er en del av noen
Som bader i slekt, et bilde
Av Josef og Maria.

Jeg reiser til Brasil
Uten å kunne portugisisk
Eller spansk. Det kler meg ikke
Å være et knippe fra fortiden
Som seiler på alle verdens hav
Og går i land – og røver
Et helt kontinent.

Jeg er av en annen kultur.
Jeg drikker av kilden
Som veller frem til evig liv
Jeg speiler meg i navnet
Som gjennomskuer alle
Til evig tid. 


VI ELSKER

Vi elsker det vi elsker.
De andre er bare til
For å fylle tomrommet.
Det vi elsker, holder vi av.
Vi favner nærvær og tid
Med hele kroppen.
Med øyner, ører og nerver
Puster vi fritt.
Vi elsker den vi elsker,
For kjærligheten bor i oss.

Jorden er stor nok for alle,
Og ingen er glemt.
Luften gir håp og løfter
Om en uendelig tilhørighet
Uten grenser, uten språk.
Vi er sammen om livet,
Og holder hjulene i gang.
Vi gir av vår overflod,
Og elsker navnet over alt.


JEG SKRIVER

Jeg snakker fra rommet,
Og andre hører min tale.
Jeg utfolder språket i det uendelige.
Poesien er mitt felt.

Jeg går i parken og tenker kjærtegn,
Og andre tegn som berører meg
Under høye trær.
De vinker til oss i hundre år.

Som et maleri kommer ordene
I synsfeltet, og speiler himmelens lys
Ned på jorden.
Det blir en utstilling for hele folket,
En konsert som aldri tar slutt.

M.Skjelbred-ill.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar