http://www.sigvelauvaaspoesi.blogspot.no

fredag 15. januar 2016

OVER ALT Poesi 2014/10 – Kp6 *Sigve Lauvaas


M.Skjelbred-ill.



STIER

En vev av stier på jorden.
Over alt er en sti, en venn,
Som rusler sammen med oss
Over alt
Så lenge det heter ”i dag”.

Vi er trette og tomme i blikket
Og klamrer oss fast til en grind.
Vi klatrer mot fjellet
Og ser og ser.
Vi ser hvor vi hører til.

Vi går, og lever på jorden,
Og holder oss nær til byen
Som har alt.
Vi kan spille, og lytte til andre
Som fyller sitt liv med toner.
Vi kan be om en løfterik sommer
Med tjenlig vær -
For menneskene som bygger
Et hjem
Mens lampene lyser.


ELV

Når elven kommer
Og tar med seg åkeren
Og huset til bestefar,
Da blør mitt hjerte.

Alt som er vakkert våkner
Når elven stilner
Og bjellene klinger i li.
Elven renner mot havet.
Barnet får ro
Til andre siden, til en havn
For kjærlighet.


VIND

Vinden blåser dit den vil.
Havets bølger slår.
Betydningen av alle ord
Ligger gjemt i lyset,
Som knapt kan måles.

Jeg hører vinden, og sangen,
Og englenes harpemusikk.
Jeg skriver ord for ord
Til hele veggen er malt,
Og veien går forbi mitt hus.

Jeg vandrer omkring de blå tjern,
Som forteller om frosken
Som hadde ungdomstiden
I et smykke om livet.

Ordene ble til gull,
En forbuden frukt fra opphavet.
Ordene holder oss sammen
I kjærlighet og gode minner.
Ordene lyser.


FARGENE

Jeg betrakter fargene i naturen,
Og lytter etter skogens hviskende lyd.
Jeg ser etter sangere,
Og møter den utvalgte mellom stjerner
Som lyser fra jorden.
Dette er tiden vi lever i.

Dette er årstiden som smuldrer til en lek
Om dagslys og mørke.
Dette er sangen for de utvalgte.
Gi meg fargene tilbake.
Lær meg å kjenne hemmeligheten bak alt
Som lyser i naturen.


FRØET

Når dagen kommer inn i rommet
Og frøet blir synlig,
Glimter det i øyet ditt
Og vinden synger.

Frøet blir et dikt i solen
Som skinner over alle fjell.
Og du er født i dette rommet
Som favner himmelen.

Når dagen ser på deg,
Og du er et frø for vinden,
Hører jeg stormklokkene kimer
Og kaller til morgensang.


KUNST

Jeg går i den milde vårkveld
Og plukker hestehov og løvetann.
Øyner og hender rører ved jorden
Som føder kunst til alle barn.

Jeg skrifter og går mot lyset
Som deler rikelig alt den eier.
Likevel er det mer enn nok
Til alle som er festkledd i dag.

Kunsten er kjærlighetens penn
Som dikter stein til brød og vann.
Alt kan vi bruke som vi berører.
Det formes til gyllen tempelskatt.

Jeg går ut i den milde sommer,
Og havet bølger fra vest.
Den hellige Maria med barnet
Roper fra det høye.
Og barnet i krybben sover
Og venter en ny dag.


VEV

Lyset vever oss sammen
Og favner oss i sitt garn.
Alene går vi i verden
Og vet at vi er barn.

Vi går denne veien mot målet
Over knauser og fjell.
Snart ser vi det grønnkledde landet
Med kornåkrer, frukt og bær.

Gjennom tåken strømmer lyset imot oss
Og løfter oss med sin hånd.
I vårnattens søte morgen
Våkner jeg kraftfull som en ørn.

Lyset gir livet mening
Og pryder naturens gang.
Tidens hjul tar oss med til slutt
En fredfull vinternatt.


VÅR

Våren kommer som en voggevise.
Våren svinger inn i tunet mitt.

En gammel mann vil hilse våren,
Og våkner i Paradis.

Jeg tar imot, og favner solen.
Og alle blomster er mine barn.
Jeg fryder meg for livets morgenrøde
Og fuglekvitter fra min altan.

Se, våren er mer en alt på denne jord.
Hver sjel skal føde lys en dag
Og favne barnet på ny, på ny, -
Som en hellig vår i Edens hageby.

M.Skjelbred-ill.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar