http://www.sigvelauvaaspoesi.blogspot.no

fredag 15. januar 2016

OVER ALT Poesi 2014/10 – Kp7 *Sigve Lauvaas


M.Skjelbred-ill.



MØTES

Elvene møtes
Som mennesker møtes,
Og jorden blir fargerik.

Vi strekker våre hender
Til hverandre i dag,
Og ønsker fred.

Fremmede går over høye fjell
Og møtes til sang og dans.

Sterkere blir vi i solens lys,
Og møtes som søsken på jord
I et hellig navn.


MARS

Hører jeg staren, en spurv?
Snart kommer gjøken,
Men luften er ennå kald og mager.
Og skogen reiser sin rygg
Som en himmelstormer.

Skyene flyr over eng og ur
Til fjellene i øst med regnet.
Det letter utover dagen,
Og isen klukker sin vante gang
I tripp trapp mot havet.

Hører du solen som leker i li
Og maler sitt gull på foten.
Fjellet reiser seg opp mot sky
Og varmer sin skakke skulder.

Snart er lauv langs vei og sti
Og vårens blomster smiler.
Verdens skaper ser og ser
En gråkald morgen ved havet.


ENKELT LYS

Om jeg var et lys
Som kunne skinne natt og dag,
Ville jeg bære verdens fattige
På mine skuldre.

Det høres enkelt, men er guddommelig
Og over alle grenser.
Om jeg var et enkelt lys,
Kunne jeg skinne for noen på veien,
Så kunne jeg elske sannheten.

Om jeg var et lys, ville godheten stråle frem,
Kjærligheten ville blomstre
Og verden ville sett
Menneskene med livets briller.

Alle ville søke fred,
Og stillheten ville lagt seg over landet
Som manna og honning.
Mitt hjerte ville smeltet for ordet
Som fyller alt i alle
Og lyser veien fra fødsel til herlighet
I Sarons dal.


ENGLER

Vil englene se på oss,
Viss vi ikke har lys i våre hjerter?
Med kjærligheten blir vi preget til liv,
Så verden kan se lyset,
Og englene kan kjenne våre fotavtrykk.

Profeten fra ødemarken fortalte,
Og vi har hørt. Og englene bøyer seg ned
Så vi ikke faller i støvet.
Alle som elsker Gud, har en engel.
Og jeg har to engler for nåden.


SØYLER

Navn er søyler i livet.
Pilgrimsreisen er en søyle
For bønner og sang.
Jeg dikter en søyle fra jorden
Til glade kornåkrer
På andre siden av havet.

Jeg hogger i fjell
Og bærer søyler på mine skuldre
Til havnen,
Hvor båtene seiler ut.

Der finnes søyler på alle kontinent.
Over hele jorden lyser en stjerne
Som bærer oss dag for dag
Mot verdens ende.

Vårt hjerte lyser i våre øyner.
Mennesker lyser
Som søyler på himmelbuen.

Vi er lysbærere så lenge vi lever.
Vi er lysende skip på havet,
Fyrtårn i mørket,
En søylehall for evigheten.


SANG

Sangen er nesten ikke stilnet.
Natten er som en pust.
Vi skal videre.
Vi søker det nye landet, og tørster
Etter kildens klare vann.

Musikken bærer oss over fjellet
Til nye ansikter, og et nytt hjem
Der bølgene aldri slår.
Vi søker en evig sommer.
Der sangen aldri stilner.
Vi søker en evig vår
Som speiler livet.


FREMTIDEN

Fremtiden er testamentert.
Jeg skal arve fremtiden
Med åpne armer.

Alle eiendommer er tatt med
I oppgjørets time.
Fra vugge til grav har jeg samlet
Minner og gull.
Alt jeg har elsket
Har sin pris.

Fremtiden er i mine øyne,
I mitt hjerte.
Jeg skal få lønn i fremtiden
For alt jeg har gjort
For de små i samfunnet,
Og for den ene.


SKRIFTE

Jeg skrifter for en bror
I Jerusalem.
Jeg er lykkelig gift
I det hellige landet.

Jeg er et menneske som elsker
Å være sammen om fremtiden,
Leve i kjærlighet til naboen,
Og den ene.

Jeg skrifter for min mor
I fremtiden.
Hun som gav alt, og var lyset
I familien, skal ønske hell og lykke.

Jeg elsker disse knudrete never
Som forteller om slit - i kjærlighet
For mat og klær.
Jeg skrifter for min far.

M.Skjelbred-ill.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar