http://www.sigvelauvaaspoesi.blogspot.no

fredag 15. januar 2016

OVER ALT Poesi 2014/10 – Kp3 *Sigve Lauvaas


M.Skjelbred-ill.



ALT ER OVER

Nå er alt over,
Kampen er over.
Vi er fri til å bevege oss.
Alt er over.

Mitt innerste har fest
For de etterlatte.
Alt er over med oss.
Vi flyr.

Det som er over oss,
Er Paradis,
Et rom for alle.
Over havet er Gud.


STILLHET

Jeg går i stillhet,
I stillhetens påskeunder.
Jeg har en renere kropp,
Et hellig liv.
Jeg ser etter spor i stillheten
Som fører til en evig kilde.

Livet kommer til meg
Hvert sekund,
Som et elektrisk støt.
Stillheten drikker mitt blod,
Og snart er jeg ett med stillheten
Som er sentrum i alt.

I bønnen er stillheten
Brød og vin,
Og kjærligheten lever og blomstrer
I stillhetens hus,
Der barnet og englene bor.


ORD IGJEN

Ordene må ikke dø.
Ordene vekker de døde
Som ild og vann,
Og setter hele verden i brann.

Ordene i et smil
Gjør verden til et herlig sted.
Vi kan preke hele livet
Uten å få sagt et ord som lever.

Ordene skaper verden.
Og atmosfæren rundt oss
Åpner seg for lys og kjærlighet
I setningen: Jeg elsker navnet.


KVELD

Kanskje kvelden kommer snart
Og solen blir svart,
Og det ikke finnes ord mer,
For alt som skjer mellom to
Blir hvisket ut.

Og ingen er skyld i noe,
For alle har berørt jorden med livet
Tilsølt med urent blod,
Og lykken renner i havet.

Den lykkelige kvelden kommer
Som en venn, som en sol
Med lys og energi fra himmelen,
Som våker over sine barn.

Kvelden er mer enn nåde.
Den hvisker og forteller om tidens hjul
Som favner alle med sin poesi
Om å fullføre løpet.


NÆR DEG

La meg være nær deg.
Kom til meg, se meg nå.
Gjør meg sterk.
Løft meg på ørnevinger.
Halleluja.
Du er min sang.
Ditt ord løfter meg.
Kom, min Gud.
La meg være nær deg.

Jeg ser deg i skyen.
Du lyser over oss i dag
Og hører våre bønner.
Du er nær oss i ditt ord.
Du styrker oss
Med din mektige ånd.
Du er god.
Din kjærlighet har ingen slutt.
Du omfavner dine venner.
Dine barn jubler
Og strekker sine armer.

Din nåde er nok.
I sannhet er din visdom synlig.
Du er nær i vår tanke.
Du er midt iblant oss på jorden
Takk for dagen du har gjort.
I deg er gleden,
I deg er kjærligheten fullkommen.
Vår Herre og Gud
Troner i himmelen
Og følger oss hver dag
Med miskunnhet fra kilden
Med levende vann.
Amen. Ja, Amen.­
  

ENDELIG

Endelig ser du meg
På veiskiltet,
På den enslige stolpen
Mot stjerner.

Endelig er lyset her,
Så vi kan se hverandre
Før det er for sent
Og lyset er sloknet.

Endelig kan vi kle oss
Med luftige klær
For sommerens varme
Bad på Island.

Endelig kan vi åpne
Brevet fra den gang
Vi var forelsket
Uten å si et ord.


ELV

Elven mumler og reiser
Mot havet
Med en glad latter
Fra bekken.

Eleven renner forbi tunet
Og bader i sol
Før den danser for alle
Nedover fjellryggen.

Elven strømmer
Gjennom natt og dag
Til et flatt basseng
Med vannliljer
Før den stuper en kveld
I himmelspeilet. 

M.Skjelbred-ill.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar